zaterdag 28 april 2012

Avontuurlijke regen tocht.



Vorig jaar begeleidde ik een Avontuurlijke vogeltocht waarbij ik de gasten min of meer ijsvogels beloofd had, daarbij had ik besloten nooit meer iets te beloven tijdens een tocht. Tot mijn grote verbazing was vanochtend 1 van deze gasten toch weer te gast bij de Avontuurlijk vogeltocht.

Om 5:30 sta ik paraat bij het botenhuis en..... Het regent. De buienradar voorspelde niet veel goeds en daardoor vescheen,denk ik, maar de helft van de gasten ( ik zou zelf ook nog een keer omgedraaid zijn in mijn droge bedje) destemeer respect voor de 2 gasten die het weer wel willen trotseren.

Als er regen voorspeld wordt, halen de mensen van het botenhuis een stop uit de fluisterbootjes, dit wist ik natuurlijk niet. Zo eenmaal ingestapt ligt er toch wel heel veel regenwater in de boot. 'Dat komt door dat gat in de bodem!' Snel, er weer uit en een stop van een naast gelegenboot erin. Zo begint de tocht al nat! Maar het wordt nog veel natter.

Vanwege de regen is het doel vandaag de vogelhut bij de Mariapolder. Eenmaal op weg in een boot met natte bodem zijn er weinig vogels te vinden, wel zien we in de Oudemanskil een bever! Dit is dan ook het enige kersje op de vroege vogeltaart. Na de bever begint het echt te stortregenen!

Helemaal 'verzopen' komen we in de vogelhut aan, droog! Als snel zien we dat er in de polder ook weinig te beleven is. Een paar groenpoot ruiters, een tureluur, bergeenden zijn dan ook de hoogtepunten. Doordat het koud en nat is beluiten we na een klein uurtje weer terug te varen. 'zonder te stoppen hè'.
Eenmaal binnen met een bakje koffie worden we weer wat warm en kijken terug op een bijzondere avontuurlijke vogeltocht. Respect voor deze enthousiaste die- hard natuurliefhebbers! Eenmaal thuisgekomen is het gestopt met regenen en het is nu nog steeds droog. Dat was natuurlijk te verwachten.

Door de enorme regenval geen foto's van deze tocht, daarom een droge foto van tapuit die ik gisteren gemaakt heb tijdens een rondje Noordwaard.

2 opmerkingen:

  1. Hey Tim, regen is nooit een goeie combinatie met vogelen;) De tapuit is zeker bij uitkijkhut van de oude hardenhoek. Ik heb precies zo'n zelfde foto gemaakt van de week.

    gr wiegert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Tim,

    Zo kan zo'n dag letterlijk in het water vallen.

    groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen